رزومه

در صورتی که تمایل دارید با یکی از اساتید خارج از کشور برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و یا پسا دکتری مکاتبه کنید و یا برای یکی از فرصت‌های تحصیل در خارج اپلای نمایید، قبل از هر چیز بایستی رزومه علمی مناسبی تهیه کرده باشید.

مواردی که می‌توان برای تهیه یک رزومه خوب مدنظر داشت به شرح ذیل است:

 

اطلاعات شخصی

– از به کار بردن نام مستعار خودداری کنید.

– از اطلاعات تماس دائمی استفاده کنید.

– سعی کنید آدرس ایمیل شما حرفه‌ای باشد.

 

هدف یا خلاصه

– هدف شما، شمایی از برنامه ذهنی شما برای رسیدن به نقطه خاصی را نمایان میکند. هدف باید نشانگر علاقه شما به پیشرفت و داشتن برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای احراز جایگاهی خاص است.

 

تحصیلات:

در رزومه تحصیلی، نوع و میزان تحصیلات باید پیش از سایر مهارتها درج شوند.

– ابتدا، آخرین مدرک تحصیلی باید درج گردد.

– مدرک (کارشناسی، کارشناسی ارشد و …)، رشته، دانشگاه و سال فراغت از تحصیل باید ذکر شوند.

– معدل باید ذکر گردد.

 

مقالات و سایر موارد منتشر شده

– در این بخش مقالات ژورنالی یا کنفرانسی، کتابهای تالیف شده و سایر موارد منتشر شده ذکر می‌گردند.

 

علایق علمی و تحقیقاتی

– باید زمینه‌ها و علایق تحقیقی و علمی در طول دوران تحصیل ذکر شوند.

 

سوابق علمی و تحقیقاتی

– این بند در مورد دانشجویانی که مقاله ندارند از اهمیت فراوانی برخوردار است و می‌تواند نشان دهنده توانایی آن‌ها در انجام تحقیقات باشد.

سوابق کاری

سوابق کاری نیز باید به صورتی ذکر گردند که آخرین سابقه کاری، در ابتدا ذکر شود. مواردی که در این قسمت باید وارد شود به صورت زیر است:

– عنوان کاری و نام سازمان باید ذکر گردد.

– تاریخ اشتغال به کار باید ذکر شود.

 

جوایز و افتخارات

چنانچه در زمینه مسائل تحصیلی یا تحقیقی جوایز و یا لوح‌های افتخار و … شده‌اید،باید در این بخش ذکر گردند.

 

سایر موارد که در تهیه رزومه باید مدنظر قرار گیرد:

– نمرات زبان باید ذکر گردند.

– مهارت‌های کامپیوتری و علمی باید بر حسب اولویت بیان شوند.

– سرگرمی‌ها و علاقمندی‌ها نیز می توانند در پایان رزومه ذکر شوند.

– در بخش مراجع رزومه، می‌توانید نام سه تن از اساتید خود را به همراه عنوان و اطلاعات تماس (ترجیحا ایمیل) ذکر کنید.

 

سایر نکات تکمیلی در خصوص تهیه رزومه به شرح ذیل است:

نکته ۱: متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید،. در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.

نکته ۲: اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید. به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آن‌ها در بررسی اجمالی اندازه قلم‌ها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید.

نکته ۳: هرگز از ضمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید.

نکته ۴: هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب، وضعیت ازدواج، مال و ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید. همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.

نکته ۵: دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی‌ها، همیشه خطری جدی است که به خود شما باز می‌گردد.

نکته ۶: رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر شما باشد.سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید. اگر اولین رزومه تان را شخصاً بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.

نکته ۷: تمام نکات منفی و با بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر توانایی‌ها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود.

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید.