.

آموزش تحقیق در عملیات

رزومه

در صورتی که تمایل دارید با یکی از اساتید خارج از کشور برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و یا پسا دکتری مکاتبه کنید و یا برای یکی از فرصت‌های تحصیل در خارج اپلای نمایید، قبل از هر چیز بایستی رزومه علمی مناسبی تهیه کرده باشید.

مواردی که می‌توان برای تهیه یک رزومه خوب مدنظر داشت به شرح ذیل است:

 

اطلاعات شخصی

– از به كار بردن نام مستعار خودداري كنيد.

– از اطلاعات تماس دائمي استفاده كنيد.

– سعي كنيد آدرس ايميل شما حرفه‌اي باشد.

 

هدف يا خلاصه

– هدف شما، شمايي از برنامه ذهني شما براي رسيدن به نقطه خاصي را نمايان ميكند. هدف بايد نشانگر علاقه شما به پيشرفت و داشتن برنامه ريزي ميان مدت و بلند مدت براي احراز جايگاهي خاص است.

 

تحصيلات:

در رزومه تحصيلي، نوع و ميزان تحصيلات بايد پيش از ساير مهارتها درج شوند.

– ابتدا، آخرين مدرك تحصيلي بايد درج گردد.

– مدرك (كارشناسي، كارشناسي ارشد و …)، رشته، دانشگاه و سال فراغت از تحصيل بايد ذكر شوند.

– معدل بايد ذكر گردد.

 

مقالات و ساير موارد منتشر شده

– در اين بخش مقالات ژورنالي يا كنفرانسي، كتابهاي تاليف شده و ساير موارد منتشر شده ذكر مي‌گردند.

 

علايق علمي و تحقيقاتي

– بايد زمينه‌ها و علايق تحقيقي و علمي در طول دوران تحصيل ذكر شوند.

 

سوابق علمي و تحقيقاتي

– اين بند در مورد دانشجوياني كه مقاله ندارند از اهميت فراواني برخوردار است و مي‌تواند نشان دهنده توانايي آن‌ها در انجام تحقيقات باشد.

سوابق كاري

سوابق كاري نيز بايد به صورتي ذكر گردند كه آخرين سابقه كاري، در ابتدا ذكر شود. مواردی که در این قسمت باید وارد شود به صورت زیر است:

– عنوان كاري و نام سازمان بايد ذكر گردد.

– تاريخ اشتغال به كار بايد ذكر شود.

 

جوايز و افتخارات

چنانچه در زمينه مسائل تحصيلي يا تحقيقي جوايز و يا لوح‌های افتخار و … شده‌ايد،بايد در اين بخش ذكر گردند.

 

ساير موارد که در تهیه رزومه باید مدنظر قرار گیرد:

– نمرات زبان بايد ذكر گردند.

– مهارت‌هاي كامپيوتري و علمي بايد بر حسب اولويت بيان شوند.

– سرگرمي‌ها و علاقمندي‌ها نيز مي توانند در پايان رزومه ذكر شوند.

– در بخش مراجع رزومه، مي‌توانيد نام سه تن از اساتيد خود را به همراه عنوان و اطلاعات تماس (ترجيحا ايميل) ذكر كنيد.

 

ساير نكات تکمیلی در خصوص تهیه رزومه به شرح ذیل است:

نکته 1: متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید،. در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.

نکته 2: اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید. به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آن‌ها در بررسی اجمالی اندازه قلم‌ها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید.

نکته 3: هرگز از ضمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید.

نکته 4: هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب، وضعیت ازدواج، مال و ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید. همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.

نکته 5: دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی‌ها، همیشه خطری جدی است که به خود شما باز می‌گردد.

نکته 6: رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر شما باشد.سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید. اگر اولین رزومه تان را شخصاً بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.

نکته 7: تمام نکات منفی و با بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر توانایی‌ها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود.

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید.