رتبه بندی دانشگاه های جهان پلاس ویزا
رتبه بندی دانشگاه های ایران در رتبه بندی جهانی تایمز
4 می 2017
آزمون تافل iBT چیست؟
5 می 2017
نمایش همه

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس (به انگلیسی: IELTS) که برگرفته از سر واژگان (International English Language Testing System) به معنای نظام بین‌المللی ارزش‌یابی زبان انگلیسی است، یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی حال حاضر است که در سراسر دنیا برگزار می‌شود. آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده است و از این نظر در مقابل تافل، آزمون آمریکایی قرار می‌گیرد. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود.آزمون ایلتس

نمره بندی این آزمون از ۰ تا ۹ سطح را شامل می‌شود که نمرهٔ قبولی برای آزمون وجود ندارد اما به طور معمول سطح ۵ نمرهٔ متوسط و ۶ به بالا خوب تلقی می‌شود. دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه هاروارد آیلتس با حداقل سطح ۷ را می‌پذیرند.

آزمون آیلتس از ۴ بخش شنیدار، خواندن، نوشتن و مکالمه تشکیل شده‌است. کل آزمون دارای دو گونه آکادمیک و عمومی‌ آست که گونهٔ آکادمیک مشکل تر بوده و همین آزمون است که برای ورود به دانشگاه‌ها مورد نیاز می‌باشد.

این امتحان معیاری است جهت سنجش دانش زبان انگلیسی اشخاصی که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی زبان درس بخوانند، کار کنند و یا به آن کشورها مهاجرت نمایند. امتحان IELTS با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار می‌شود. این امتحان از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین‌المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی می‌کند و چهار توانائی Writing ،Reading ،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بسیاری از دانشگاهها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا امتحان IELTS را به رسمیت می‌شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی‌ است. این امتحان در بیش از ۲۷۰ مرکز امتحانی واقع در ۱۱۰ کشور مختلف دنیا برگزار می‌گردد. شرکت کنندگان در امتحان IELTS به طیف وسیعی از سوالات بسیار ساده تا بسیار مشکل پاسخ می‌دهند. نمرهٔ هر بخش از امتحان بین صفر تا ۹ می‌باشد. نمرهٔ کلی امتحان با معدل گیری از نمره چهار بخش امتحان محاسبه می‌گردد. در کارنامه IELTS، علاوه بر نمره کلی، نمره هر بخش بطور جداگانه ذکر می‌شود.

هر دانشگاه برای پذیرش متقاضیان حداقل نمره‌ای را مشخص می‌کند و اکثر آنها حداقل نمره کلی ۶٫۵ را می‌خواهند بطوریکه نمره هر بخش هم از ۶ کمتر نباشد (البته این قاعده کلی است و هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد). به عنوان مثالی دیگر، برای اینکه حداکثر امتیاز زبان انگلیسی را جهت مهاجرت به کانادا کسب نمایید، باید در هر چهار قسمت امتحان IELTS حداقل نمره ۷ بگیرید.

در روز امتحان ابتدا به سوالات Listening سپس به سوالات Reading و بعد به سوالات Writing پاسخ خواهید داد. تاریخ و ساعت برگزاری قسمت Speaking در روز امتحان به شرکت کنندگان اعلام می‌شود و معمولاً امتحان Speaking از عصر روز امتحان شروع شده و به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد. داوطلبانی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند، برای امتحان Speaking در اولویت هستند و باید در هنگام ثبت نام، اسم خود را در لیستی جداگانه به ثبت برسانند. تمامی مراحل کتبی امتحان باید با مداد نوشته شود و داوطلبان اجازه استفاده از خودنویس یا خودکار را در هیچ مرحله‌ای از امتحان کتبی ندارند.

در امتحان IELTS، تواناییهای Writing، Reading، Listening و Speaking در چهار قسمت جداگانه سنجیده می‌شوند. در حالیکه قسمت‌های Listening و Speaking برای داوطلبان Academic و General Training به روش کاملا مشابهی مورد ارزیابی قرار می گیرد، هر یک از این دو گروه سوالات جداگانه ای در قسمت‌های Reading و Writing دریافت می‌کنند. متن‌های خواندن و نوشتن آزمون جنرال بسیار متنوع و جامع است و از روزنامه و رادیو و تلویزیون و اینترنت انتخاب می‌شود. ولی در آزمون آکادمیک، این متن‌ها اختصاصا در زمینه‌های دانشگاهی و علمی‌ است یعنی در عین حال که مشکل است ولی خیلی محدود تر است.

مواد آزمون آیلتس

آزمون شنیداری و صحبت کردن آبلتس جنرال و آکادمیک مانند هم برگزار می‌شود که عبارتند از:

بخش اول: General Training Reading

برای پاسخ دادن به ۴۰ سوال این بخش به داوطلبان ۶۰ دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش، شامل حدود ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه، و در یک دفتر‌چه به داوطلب تحویل داده خواهند شد. متون به‌کار گرفته‌شده در دفتر‌چه‌ سوالات از مجله‌ها، جزوات و کتاب‌ها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب همه آنها خواننده غیر متخصص است. بخش اول‌ بر مواجه با موقعیت‌های اجتماعی تمرکز دارد. بیشتر توجه در بخش دوم به‌ جزوات آموزشی و احتیاجات رفاهی است. این بخش به متن یا متن‌هایی اختصاص داده شده که انگلیسی پیچیده تری در آنها استفاده به‌کار گرفته‌شده است. متن‌ نسبتاً بلندتری در بخش سوم در انتظار داوطلبان خواهد بود که از طریق آن توانایی خواندن نثرهای بلند در شرکت‌کنندگان سنجیده می‌شود. در این بخش بیشتر خواندن نثر های پیچیده مد نظر است تا درک ‌مطالب استدلالی.

بخش دوم: (General Training Writing)

برای این بخش از امتحان یک ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این زمان به داوطلب دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص دهند و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند. پاسخ به سوال اول لازم است حداقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این میزان کلمه داشته باشند نمره کامل داده نخواهد شد. در موضوع اول از داوطلب خواسته خواهد شد تا نامه‌ای به مخاطبی فرضی نوشته و در نامه‌اش مسئله‌ای را توضیح داده یا مشکلی را شرح دهد. موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

بخش سوم: (Academic Reading)

برای پاسخ دادن به چهل سوال این بخش به داوطلبان سی‌ دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش می‌باشد. متون به‌کار گرفته‌شده در دفترچه‌ سوالات از مجله‌ها، جزوات و کتاب‌ها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب همه آنها خواننده غیر متخصص است. حداقل یکی از این سه بخش شامل یک نوشته استدلالی ظریف است و یک بخش نیز به محتوای غیر نوشتاری و همراه با نمودار یا شکل اختصاص دارد. در صورتی که متن حاوی لغات تخصصی و فنی باشد، واژه‌نامه‌ای کوتاه نیز همراه متن خواهد آمد. برای بازدهی بیشتر در این بخش توصیه می‌شود برای پاسخگویی به سوالات هر متن، ابتدا مدت حداکثر ۵ دقیقه را به مطالعه سطحی متن بپردازید. در این مرحله به جزئیات توجه نکنید، اما سعی کنید موضوع اصلی هر پاراگراف را دریابید. به این ترتیب هنگام پاسخگویی به سوالات می‌دانید پاسخ سوال احتمالا در کدام پاراگراف است. همچنین دقت داشته باشید که ترتیب سوال‌ها همان ترتیبی است که مطالب در متن آمده است. یعنی مثلا پاسخ سوال ۴ را قبل از پاسخ سوال ۵ در متن خواهید یافت.در بخش reading سرعت عمل نقش بسیار مهمی دارد و تنها راه برای بالا بردن سرعت تمرین است. توصیه می‌شود حداقل ۱ ماه قبل از آزمون reading‌های آزمون‌های IELTS را با زمان بندی امتحان واقعی تمرین کنید.

بخش چهارم:(Academic Writing)

برای این بخش از امتحان یک‌ ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این مدت به داوطلبان دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست‌ دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص داده و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند. پاسخ به سوال اول لازم است حداقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این میزان کلمه داشته باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

در موضوع اول به داوطلب یک جدول یا نمودار داده شده و از او خواسته خواهد شد تا اطلاعات نمایش داده شده در جدول را با جملات خود توضیح دهد. موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا نظر یا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

بخش پنجم:(Listening)

بخش Listening خود از چهار section تشکیل میشود. در هر یک از section ها حدود ۱۰ سوال وجود دارد و زمان کل Listening حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است. در حین پخش مکالمات و متون، هیچ فرصتی برای خواندن سوال ندارید. اما قبل از آغاز هر section برای مدت زمان کوتاهی گوینده توضیحاتی ارائه میدهد که توصیه میشود با این توضیحات آشنا باشید و در این مدت به خواندن سوالها بپردازید. به هر سوالی که قبل از آغاز متن کامل خوانده باشید به احتمال زیاد پاسخ صحیح خواهید داد. بنابراین خواندن سوالات بسیار مهم است. در هنگام خواندن سوالات حتما دور کلمات کلیدی آن سوال خط بکشید تا هنگام پخش مکالمه به محض شنیدن کلمات کلیدی آماده شنیدن پاسخ باشید. به دلیل اینکه پاسخ به سوال در حین شنیدن ممکن است باعث شود بخشی از متن را گوش نکنید، پاسخ را به خلاصه ترین و ساده ترین شکل ممکن بنویسید.

بخش ششم:(Speaking)

مصاحبه داوطلبان بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه به‌ طول خواهد انجامید. در طول این زمان داوطلب به سوالات مطرح شده از سوی مصاحبه‌گر پاسخ خواهد داد. این مصاحبه بر روی نوار ضبط می‌شود. در بخش اول مصاحبه، داوطلب به‌ سوالات عمومی و شخصی در مورد محل زندگی، وضعیت خانوادگی، شغلی و همینطور علایقش پاسخ خواهد داد. در بخش دوم به داوطلب موضوعی، که بر روی یک کارت نوشته شده‌است، داده می‌شود و از وی خواسته خواهد شد تا به مدت دو دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کرده و نظر و عقیده خود را اظهار کند. در بخش سوم داوطلب به بحثی چهار تا پنج دقیقه‌ای با مصاحبه‌گر وارد خواهد شد که محور آن به نوعی به موضوع مورد بحث در کارت مربوط است.

نتایج امتحان

نتایج امتحان IELTS دو هفته پس از پایان یافتن آزمون Speaking اعلام خواهد شد و کارنامه فقط به شخص امتحان دهنده داده می‌شود و از طریق تلفن، فکس و یا email قابل در یافت نیست.

تا ۵ کارنامه برای دانشگاهها و موسسات مورد در خواست شما بصورت رایگان توسط دفاتر برگزار کننده امتحان ارسال می‌گردد، به شرطی که از تاریخ امتحان شما یک ماه نگذشته باشد. اگر بیشتر از یک ماه از تاریخ امتحانتان سپری شود و یا بیشتر از ۵ کارنامه بخواهید برایتان ارسال بشود، به ازای هر کارنامه باید مبلغی را بپردازید. اکثر دانشگاهها کارنامه IELTS را که بیشتر از دو سال از تاریخ آن گذشته باشد، قبول ندارند.

مراکز برگزاری آزمون

مراکز برگزاری آزمون آیلتس در ایران به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه آزاد اسلامی‌ ایران (http://english.iau.ac.ir/ielts/)
  • آیلتس تهران (http://www.ieltstehran.com/?sn=timetable&lang=fa)
  • موسسه عصیر دین و دانش (http://ieltsadd.ir/fa/exam)
  • موسسه فرهنگی هنری ایرسافام (http://ielts.irsafam.com/)

مراجع آمادگی آزمون آیلتس که توسط کارشناسان گروه پلاس ویزا مورد تایید است در ادامه آورده شده است:

مراجع آزمون ایلتس
مراجع آزمون ایلتس
مراجع آزمون ایلتس

پاسخی بگذارید