آزمون آیلتس چیست؟
4 می 2017
اقامت و تحصیل در خارج از کشور
موافقت ژاپن با اعطای بورس به دانشجویان ایرانی
5 می 2017
نمایش همه

آزمون تافل iBT چیست؟

TOEFL iBT

آزمون تافل iBT یکی از آزمون های اصلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور است. این آزمون دارای چهار بخش به صورت زیر است:

بخش خواندن(Reading) آزمون تافل iBT

بخش ریدینگ در امتحان به این صورت است که ابتدا متنی 4 یا 5 پاراگراف نمایش داده می‌شود و پس از آن سوالات 4 گزینه ای درباره متن پرسیده می‌شود. شما با فرمت اين سوالات در كتب مرجع بخوبی آشنا می شويد. پس از پاسخ گویی به سوالات، متن دوم نمایش داده می‌شود و پس از آن سوالات مربوطه و این روند تا پایان یافتن تعداد مشخص شده متن‌ها ادامه دارد. پس از پاسخ گویی به سوالات امکان بازگشت به سوالات جواب داده شده (و یا جواب نداده شده!) قبلی و تصحیح و پاسخ گویی مجدد به آن‌ها وجود دارد. دکمه ای در بالای صفحه وجود دارد که با کلیک بر روی آن فهرست شماره سوالات به نمایش در می‌آید و وضعیت پاسخ گویی در جلوی شماره سوال و به صورت Answered و Not Answered نشان داده می‌شود. با کلیک بر روی سوال مربوطه، سوال مورد نظر نشان داده می‌شود ( در طول امتحان راهنمایی‌های لازم بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود ).

تنظیم وقت و اختصاص دادن زمان مورد نیاز به هر متن در این بخش به عهده ی آزمون دهنده می‌باشد.در نوع Long Format شما 80 دقيقه داريد و مي توانید به راحتي در بين متون به هر كدام نياز است زمان بيشتري اختصاص دهيد. اصولا زماني كه تايمر شما به 5 دقيقه ي پاياني نزديك ميشود شما يك حالت چشمك زن و صداي زنگ كوتاهي را مي شنويد كه جهت هشدار دادن به آزمون دهنده مي باشد كه 5 دقيقه بيشتر از زمان شما باقي نمانده است.در نوع Short Format سه متن داده می‌شود. مدت زمان پاسخ گویی در این مدل 60 دقیقه می‌باشد و همانند مدل قبل تنظیم و اختصاص دادن زمان برای هر متن به عهده آزمون دهنده می‌باشد.

لازم به ذكر است كه تمرین بر صفحه رایانه بسیار موثرتر از خواندن بر برگه خواهد بود چرا كه تندخوانی بر صفحه رایانه در مدت زمان معین عامل مهمی‌در موفقیت این بخش می‌باشد. برای مثال مهارت تندخوانی متنی با 300 كلمه در مدت زمان حدودا 2 دقیقه با احتساب درك 50 درصدی مطلب سرعت مناسبی است. در كل عادت به سریع خواندن مطالب در موضوعات مختلف مفید خواهد بود. تمرین و تكرار نمونه متن‌های منابع مختلف و تكرار مشاهده لغات مشابه مهارت داوطلب را افزایش خواهد داد. متن‌های داده شده در این بخش موضوعات مختلفی را از علوم مختلف مانند Biology,Archaeology , History, Astronomy , Psychology, Botany , Physics, Environmental science ,Philosophy , Business management , Business Correspondence , Literature , Public health class , Music education , Geography,American History ,Science ,Linguistic, … شامل می‌شود ولی این مسئله نباید باعث نگرانی آزمون دهنده شود. چرا که برای پاسخ گویی به سوالات نیازی به داشتن اطلاعات قبلی درباره این علوم نبوده و تمام موارد و اطلاعات لازم برای پاسخ گویی به سوالات در متن مورد نظر آورده می‌شود. نکته قابل توجه این است که تافل نمره منفی نداشته و به همین دلیل توصیه می‌شود حتی اگر جواب سوالی را نمی‌دانید سوالات را بی جواب نگذارید.

بخش شنیداری ( Listening ) آزمون تافل iBT

بخش شنیداری این امتحان شامل مکالمات بلند و لکچر‌های درسی می‌باشد و مکالمات کوتاه در دو نوع دیگر تافل وجود ندارد. همچنین از لحاظ سرعت پخش شدن از دو نوع دیگر سخت‌تر می‌باشد. البته اگر داوطلب خود را با این شیوه امتحان تطبیق داده باشد، مشکلی نخواهد داشت و نمی‌توان گفت که به طور کلی این امتحان از انواع دیگر سخت‌تر است.در بسیاری از منابع آماده سازی تافل iBT معمولا به داوطلبین توصیه می‌شود كه در ضمن گوش دادن به مكالمات از شنیده‌های خود نت‌برداری كنند ولیكن نكته قابل تامل این است كه داوطلب باید بتواند ضمن گوش دادن به دقت مطالب مهم را به خاطر بسپارد. چرا كه مكث كردن مقطعی بر قسمتي از مطالب به منظور نت‌برداری كامل، امكان فهمیدن مطالب متعاقب را كمتر خواهد نمود. البته می‌توان با نت‌برداری از كلمات كلیدی و یا علامات اختصاری برای پاسخ‌گویی بهتر به سوالات استفاده كرد.

در سوالات این بخش تاكید بیشتر بر درك داوطلب از مطالب در توان پاسخگویی به سوالات است و اسامی خاص و یا جزئیات حاشیه‌ای مد نظر نمی‌باشند. بخش لیسنینگ در امتحان همانند بخش ریدینگ به دو صورت long و short می‌باشد. در این قسمت داوطلب به وسیله هدست به لیسنینگ‌ها گوش می‌دهد.در این بخش هر سه لیسنینگ یک پکیج را تشکیل می‌دهند و به این صورت است که ابتدا آزمون دهنده به یک لیسنینگ گوش داده (لیسنینگ اول از پکیج اول) و پس از پایان آن سوالات مربوط به آن نمایش داده می‌شود، در هر لیسنینگ معمولا 5-6 سوال پرسیده می‌شود (قبل از شروع لیسنینگ نمی‌توان سوال‌ها را دید)، پس از آن لیسنینگ دوم پخش شده و بعد سوالات آن شروع می‌شود و سپس لیسنینگ سوم پخش می‌شود. پس از پایان سوالات لیسنینگ سوم، پکیج دوم شروع می‌شود(آزمون دهنده باید توجه کند که زمان زیادی را صرف پاسخ گویی به یک سوال نکند، زیرا ممکن است برای جواب دادن به بقیه ی سوالات آن پکیج دچار کمبود وقت شود!).

سوالات به صورت تک تک نمایش داده شده و پس از پاسخ گویی به سوال امکان بازگشت به سوال و تصحیح و یا پاسخ گویی آن، بر خلاف قسمت ریدینگ، وجود ندارد. هنگام پاسخ گویی به سوالات تایمر کار می‌کند (به صورت معکوس ) و هنگام پخش لیسنینگ‌ها تایمر تا شروع دوباره سوالات متوقف می‌شود. با تمرین نمونه تستهای منابع شناخته شده به این مهم می‌توان دست یافت كه موضوعات این بخش ( و حتی بخش‌های دیگر ) حول و حوش موضوعات مشابهی همچون اطلاعات در مورد موضوعات رایج در محیط دانشگاه برای دانشجویان و مطالب معمول و ساده در كلاس‌هایی همچون Biology,Archaeology , History, Astronomy Psychology, Botany , Physics, Environmental science ,Philosophy , Business management , Business Correspondence , Literature , Public health class , Music education , Geography,American History ,Science ,Linguistic, … می‌باشند.

همچون امتحانات دیگر با تمرین و تكرار گوش دادن به نمونه‌‌ها و چك كردن لغات جدید بر روی متن شنیده شده به راحتی میتوان حتی نمره كامل را بدست آورد چرا كه پاسخ‌ها در این بخش از اعمال سلیقه مصححین مصون می‌باشند. این بخش نیز همانند بخش ریدینگ نمره منفی نداشته به همین دلیل توصیه می‌شود به تمامی سوالات پاسخ داده شود.

بخش گفتاری ( Speaking )

پس از استراحت 10 دقیقه بعد از بخش خواندنی و شنیدنی از شما درخواست خواهد شد كه برای پاسخگویی این بخش بازگردید. این قسمت شامل سه بخش می‌باشد که در هر بخش دو سوال مشابه به هم مطرح می‌شوند. در بخش اول یک موضوع عمومی‌داده می‌شود که در سوال اول معمولا تعریفی از رخدادهای عمومی و سوال دوم نقدی بر رد و یا تایید موضوعی از جانب شما خواهد بود. در این بخش به شما ۱۵ ثانیه زمان داده می‌شود تا پاسخ خود را مرور نموده و پس از اتمام، ۴۵ ثانیه در مورد آن صحبت کنید. زمان سنج صفحه رایانه زمان را دقیقا به شما نشان خواهد داد.

در بخش دوم ابتدا عنوان موضوعات سوال از هدفن پخش می‌شود، سپس یک متن بصورت خواندنی روی صفحه ظاهر میشود که 45 ثانیه زمان دارید تا آنرا بخوانید در این زمان شما میتوانید نكات را بر برگه ای كه به شما داده شده یادداشت كنید. در همین باره گفتگویی ما بین دونفر (در سوال اول) و یك سخنرانی در كلاس درس(در سوال دوم) از هدفن نیز پخش می‌شود. بعد از آن، یک سوال از این دو مورد پرسیده می‌شود. که 30 ثانیه زمان برای فکر کردن و ۶۰ ثانیه برای صحبت کردن دارید.

در بخش سوم یک گفتگو ما بین دو نفر (در سوال اول) و یك سخنرانی در كلاس درس(در سوال دوم) از هدفن پخش می‌شود و یک سوال در توصیف مكالمات و سخنرانی پرسیده می‌شود که در این بخش نیز 30 ثانیه برای فکر کردن و ۶۰ ثانیه برای صحبت کردن وقت دارید. نكته مهمی كه خود برگزار كننده امتحان(ETS) نیز همواره برای این بخش تاكید داشته این است كه باید بتواند در وهله اول پاسخی ” منسجم” و ” واضح” از خود ارئه دهد. در ضمن برای قسمتهایی كه شامل متن و گفتگو و یا سخنرانی در كلاس درس می‌باشند، باید به موارد مهم و كلیدی در ضمن پاسخ اشاره نمود. برای مهارت یافتن در این بخش در ابتدا داوطلب باید از تسلط بر صحیح ارائه نمودن پاسخ‌های خود از لحاظ گرامری اطمینان حاصل كند. چرا كه بخشی از مهارت‌های گرامری داوطلب در این بخش ارزیابی خواهد شد. در ادامه داوطلب باید با ضبط نمودن پاسخ‌های خود به موضوعات مختلف و گوش دادن به آن‌ها نقاط قوت و ضعف خود را دریافته و در مدیریت زمانبندی نیز تسلط یابد.

نكته دیگر این است كه داوطلب باید بتواند مطالب ارئه شده در گفتگو و یا سخنرانی را به طور كامل و با بیان خود در زمان تعیین شده ارئه كند. البته نكات مهم در اولویت قرار دارند و نمیتوان به كل مطالب در مدت زمان 60 ثانیه اشاره كرد. ولیكن مطمئنا نمرات خوب زمانی حاصل می‌شنوند كه داوطلب بتواند مضمون كلی را با دقت و با استفاده از لغات جدیدی كه در ذهن خود دارد بیان نماید. بدیهی است كه استفاده از لغات بهتر و ارائه جملات قوی نمره بالاتری را به ارمغان خواهد آورد. نت برداری در این بخش در ضمن گوش دادن به موضوعات می‌تواند كمك به سزایی داشته باشد. نكته مهم دیگر در ارتباط با این بخش این است كه در هنگام پاسخگویی به سوالات داوطلب ضمن تنظیم میكروفون (كه حتما توسط برگزاركنندگان آزمون نیز راهنمایی‌های لازمه انجام خواهد گرفت)، باید با صدای واضح و رسا صحبت كند تا از ضبط شدن صدای خود اطمینان یابد. چرا كه بوده‌اند كسانی كه به خاطر صحبت‌ كردن با صدای آرام، صدایشان به خوبی ضبط نشده و نمره خوبی نگرفته‌اند. البته نیازی به داد زدن نمی‌باشد، و باید از این مساله خودداری کرد زیرا موجب ایجاد مزاحمت برای سایر داوطلبان می‌شود.

بخش نوشتاری ( Writing ):

در بخش نوشتاری این امتحان دو قسمت وجود دارد. در سوال اول ابتدا برای داوطلب متنی 200 تا 300 كلمه ای بر صفحه رایانه پدیدار می‌شود كه داوطلب 3 دقیقه زمان برای مطالعه آن دارد. در این زمان داوطلب باید سعی كند كه موضوع و مطالب كلی را به خاطر بسپارد كه نیازی به نت‌برداری نیست زیرا در هنگام تایپ متن دوباره این متن نیز در صفحه ظاهر می‌شود. سپس یک بخشی توسط هدفن مطالبی در تایید و یا رد متن ارائه شده شنیده می‌شود. در این زمان داوطلب باید حتما مطالب مهم را نت‌برداری نماید. پس از آن سوالی در این باره پرسیده شده و داوطلب باید در هنگام نوشتن متن خود با تلفیق مطالب متن داده شده و مطالب شنیده شده نوشتاری مستدل ارائه نماید. زمان نوشتن 20 دقیقه بوده و متن باید حاوی حداقل150-200 لغت باشد.

سوال دوم این بخش  شامل یك سوال با مضمون عمومی است كه ارائه یك متن 5 پاراگرافی با رعایت اصول نوشتاری مناسب برای تافل كافی است. زمان پاسخگویی به این متن 30 دقیقه و نیز باید حداقل حاوی 300 كلمه باشد. در هنگام نوشتن هر دو متن تعداد كلمات نوشته شده در بالای صفحه نشان داده می‌شوند.

در صورتی که زمان چندانی برای شرکت در امتحان ندارید، با شرکت در کلاسهای مکالمه وقت خود را تلف نکنید تا مهارت تکلم خود را برای بخش تکلم این امتحان یا برای اینکه در خارج از کشور به مشکل بر نخورید، افزایش دهید. بعد از امتحان اگر وقت کردید می‌توانید به این کلاسها بروید. شما صرفا باید حول موضوعاتی که در این امتحان مطرح می‌شود در طی زمآن‌هایی که گفته شد صحبت کنید و نه بیشتر.اگر چه مطالب امتحان تافل iBT گسترده‌تر از امتحانات دیگر به نظر می‌رسد ولیكن این آزمون نیز همچون همه امتحانات دارای فرمت خاصی است كه تنها با تكرار بر منابع خود امتحان و استفاده از نمونه تستها می‌توان بر آن مسلط شد.

امتحان تافل iBT مطمئن‌ترین نوع امتحان در ایران است، زیرا:

-همیشه ثبت نام آن ظرفیت دارد .

-کارنامه به سرعت صادر می‌شود .

-اگر امتحان را خراب کردید به سرعت می‌توانید برای امتحان مجدد خود را آماده و ثبت نام کنید.

-کسانی که به دنبال کمک مالی ” حل تمرینی Teacher Assistant TA” می‌باشند با گرفتن نمره خوب در بخش تکلم می‌توانند شانس خود را برای دریافت کمک مالی افزایش دهند.

-کسانی که در بخش نوشتاری دارای تبحر هستند می‌توانند امتیاز کل خود را در امتحان افزایش دهند چون این نمره این بخش در نمره کل این امتحان محاسبه می‌شود.

پاسخی بگذارید