انواع کمک‌ هزینه های تحصیلی و نحوه دریافت آن‌ها

پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری در دانشگاه ایوان کی
25 آوریل 2017
بورسیه تحصیلی دکتری در نیوزیلند
26 آوریل 2017
نمایش همه

انواع کمک‌ هزینه های تحصیلی و نحوه دریافت آن‌ها

هزینه هایی که شما باید در حین تحصیل در دانشگاه پرداخت کنید شامل هزینه خود دانشگاه یعنی واحدهایی که میگذرانید، کتاب و نرم افزار و ابزار درسی ، خوابگاه یا مسکن ، خوراک ، بیمه ، سفر و …. هست . منابع مالی که برای پرداخت همه این هرینه ها باشند، وجود دارند و به طور کلی ۲۲ مدل هستند :

کمک هزینه هایی که شما در قبال آن فعالیتی انجام نمی دهید :

  • بورسیه ( Fellowship و Scholarship )
  • جایزه ( Awards )
  • وام تحصیلی ( Loan )
  • بورسیه ( GRANT )
  • حذف شهریه ( Tuition Waiver )

کمک هزینه هایی که شما در قبال آن فعالیتی انجام می دهید :

  • دستیار تحقیق ( Research Assistantship )
  • دستیار تدریس ( Teaching Assistantship )
  • کارآموزی ( Internship )

کمک هزینه هایی که در حالت های خاص به افراد خاص اعطا می شوند :

  • کمک هزینه شایستگی ( MERIT Based Scholarships )
  • کمک هزینه خانم ها ( WOMEN )
  • کمک هزینه کم درآمد ها ( Financial Need )
  • کمک هزینه مطالعات خاص ( Special Studies )
  • کمک هزینه مناطق خاص ( Regional )
  • کمک هزینه مهارت های خاص ( Professionals )

کمک هزینه تحصیلی

این نوع کمک هزینه معمولا از طرف استاد به دانشجویان دکترا یا فوق لیسانس داده می‌شود. استادها از سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی بودجه می‌گیرند و برای انجام پروژه‌ها دانشجویان را استخدام می‌کنند و به آنها RAA می‌پردازند. از آنجا که این کمک هزینه از طرف استاد به دانشجوها تعلق می‌گیرد، تماس گرفتن با استادها معمولا نقش مهمی در گرفتن RA دارد.

توجه داشته باشید که روال کلی این است که شما از استاد راهنمای خودتان RA دریافت کنید. به عبارت دیگر چندان مرسوم نیست که شما از استاد دیگری غیر از استاد راهنمای خودتان RA بگیرید. در نتیجه اگر استاد راهنمای شما فاند نداشته باشد احتمال دریافت RA بسیار کم خواهد بود و در این صورت باید به فکر منابع مالی دیگر مانند TA باشید.

دانشجویان در اغلب کشورها فقط مجازند که حداکثر ۲۰ ساعت در هفته (اصطلاحا استخدام ۵۰٪) کار کنند. به همین دلیل در طول سال تحصیلی شما حداکثر می‌توانید ۲۰ ساعت در هفته به عنوان RA یا TA فعالیت نمایید. در طول تابستان که کلاس‌ها تعطیل است، شما می‌توانید به صورت تمام وقت (۴۰ ساعت در هفته) نیز کار کنید. اگر استاد راهنمای شما مایل باشد که در تابستان شما را به صورت تمام وقت استخدام نماید، دو برابر حالت ۵۰٪ حقوق دریافت خواهید کرد.

میزان حقوق RA در همه‌ی دانشگاه‌ها یکسان نیست. در کشور امریکا، دانشجویانی که استخدام ۵۰٪ هستند معمولا بین ۱۲۰۰ الی ۲۲۰۰ دلار در ماه حقوق دریافت می‌کنند و شهریه دانشگاه را نیز نمی‌پردازند.

یکی دیگر از انواع کمک هزینه‌ها TA ست که از طرف دانشکده به دانشجویان پرداخت می‌شود. تصحیح اوراق امتحانات، برگزاری کلاس‌های حل تمرین، و ارائه آزمایشگاه‌ها از جمله وظایفی است که به TAها ممکن است محول شود.

ساعات کاری TA مشابه RA در طول سال تحصیلی حداکثر ۲۰ ساعت در هفته است. معمولا برای گرفتن TA لازم است که شما تسلط کافی به زبان کشور مقصد داشته باشید. در امریکا معمولا از TAها می‌خواهند که یکی از امتحانات گفتاری انگلیسی مثل TSE یا بخش گفتاری امتحان TOEFL iBT را گذرانده باشند و حد نصاب لازم را کسب کرده باشند.

میزان حقوق TA معمولا مشابه RA است، اما RA در مقایسه با TA کمک هزینه بهتری محسوب می‌شود، چرا که شما به هر حال باید بر روی پروژه تحقیقات خودتان کار کنید. در نتیجه اگر TA باشید، مسؤولیت‌های شما و حجم کاری شما معمولا بیشتر می‌شود، در حالی که وقتی RA باشید به ازای کاری که بر روی پروژه تحقیقاتی خود انجام می‌دهید حقوق دریافت می‌کنید و مسؤولیت شما معمولا کمتر است و فرصت بیشتری برای انجام پروژه‌تان دارید.

در اغلب دانشگاه‌ها شما باید هر ترم برای گرفتن TA اقدام کنید. تخصیص TA معمولا بر اساس اولویت انجام می‌شود و دانشجویان سال‌های بالاتر اغلب اولویت بالاتری دارند، اما احتمال دریافت TA برای دانشجویان سال‌های اول نیز کم نیست.

اغلب فقط به دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکترا RA یا TA تعلق می‌گیرد و دانشجویان دکترا معمولا شانس بالاتری برای دریافت این کمک هزینه‌ها دارند. برخی از دانشگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند که مستقیما از کارشناسی برای دکترا اقدام نمایید.

توصیه می‌شود در صورتی که دانشگاه به شما چنین اجازه‌ای می‌دهد، مستقیما برای دکترا اقدام کنید تا شانس گرفتن فاند را بالا ببرید. بر خلاف تصور، (حداقل در امریکا) احتمال گرفتن پذیرش دکترا در بسیاری از دانشگاه‌ها بیشتر از احتمال گرفتن پذیرش کارشناسی ارشد است. در نتیجه اگر بتوانید مستقیما برای دکترا اقدام کنید هم احتمال گرفتن پذیرش و هم احتمال گرفتن فاند خود را بیشتر خواهید کرد.

پاسخی بگذارید