آگاهی استخدام فوری
29 آوریل 2017
ویزای آبی و باز شدن درهای آلمان برای تحصیل و کار
1 می 2017
نمایش همه

تحصیل در ایتالیا

با توجه به رویکرد بین المللی سالهای اخیر در بخش آموزش عالی کشور ایتالیا، این امکان فراهم شده که تعداد بسیار زیادی از رشته های ارائه شده در این کشور در مقاطع فوق لیسانس و دکتری به زبان انگلیسی ارائه شود. امکان تحصیل در تعدادی رشته به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس نیز وجود دارد.

شایان ذکر است در کشور ایتالیا امکان تحصیل در رشته پزشکی و داروسازی به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. متقاضیان درخواست چنین رشته هایی بایستی در امتحان ورودی خاص آن رشته شرکت و قبول شوند تا مجوز ورود به آن رشته را دارا شوند.

امتحان ورودی پزشکی ویا IMAT‌ (مخفف International Medical Admissions Test) آزمون سالانه‌ای است که وزارت تحقیق و آموزش عالی ایتالیا با همکاری سازمان Admissions Testing Service برگزار می‌کند و از این طریق متقاضیان تحصیل پزشکی و جراحی را در برخی از دانشگاه های معتبر ایتالیا را گزینش می‌کند.

امکان شرکت در این آزمون در کشورهای مختلف وجود داشته، مانند امارات و . . . و درصورت قبولی در آزمون می توان برای رشته پزشکی اقدام نمود.

 گرفتن پذیرش به زبان ایتالیایی

رایج‌ترین روش، اعزام از طریق مدرسه ایتالیایی pietro della valle در تهران می باشد که در این روش از کتابهای Espresso امتحان زبان ایتالیایی در سطح مبتدی گرفته می شود و در صورت قبولی ویزای ایتالیا به متقاضی داده شده و در شهریور سال بعد به ایتالیا اعزام می‌گردد.

در روش فوق متقاضی می بایست یا

  1. در مدرسه ایتالیایی تهران که وابسته به سفارت ایتالیا میباشد ثبت‌نام کند و پس از گذراندن دو ترم تحصیلی زبان ایتالیایی و آزمون نهایی کلاسی مبادرت به اخذ ویزا نماید. یا
  2. در امتحان آزاد زبان استرنی Esterni شرکت کرده و نمره ی قبولی اخذ نماید.

درضمن رشته دندانپزشکی در کشور ایتالیا، تنها به زبان ایتالیایی برگزار شده و نیازمنده قبولی در امتحان ورودی خاص آن رشته در کشور ایتالیا می باشید.

  رتبه بالای دانشگاه‌های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا دارای شاخص علمی بالایی در سطح جهان هستند. بر طبق آماری در سال ۲۰۱۳، حدود ۳۴ دانشگاه این کشور در رتبه زیر ۹۰۰ دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفتند و همانگونه که واضح است، ایتالیا در رشته هایی نظیر معماری، مهندسی، هنر، باستان شناسی، تاریخ و علوم اجتماعی شهرت جهانی دارد.

 

 هزینه تحصیلی

میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

  1. رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی ۲۰۰۰ – ۴۰۰۰ یورو در سال می باشد.
  2. شهریه مابقی رشته ها به طور متوسط ۱۲۰۰ – ۳۲۰۰ یورو در سال است که قابلیت کاهش به ۵۰۰ یورو در سال را دارا می‌باشد.

دانشگاه های دولتی در ایتالیا

تعداد ۵۸ دانشگاه دولتی به عنوان نهادهای آموزشی عمومی در بخش تحقیقات علمی و آموزش عالی در ایتالیا وجود دارد. این نهادها کامل مستقل بوده و ظرفیتهای قانونی کاملی دارند و هر یک مقررات خاصی برای تعیین ساختارهای سازمانی، تدریس و تحقیقاتی خود دارند.

دانشگاههای غیر دولتی

تعداد ۱۷ دانشگاه غیر دولتی در ایتالیا از سوی وزارت آموزش عالی این کشور به رسمیت شناخته شده اند. مدرک اعطا شده توسط دانشگاههای غیر دولتی از قوانین مشابهی با دانشگاههای دولتی برخوردار بوده و باید منطبق با مصوبات دانشگاههای دولتی باشند.

دانشگاههای فنی

در سیستم آموزش ایتالیا، دانشگاههای فنی منحصرا در بخش رشته های مهندسی و معماری فعالیت دارند و بر اساس سیستم سازمانی و قوانین دانشگاههای دولتی کار می کنند.

دانشگاههای مختص دانشجویان خارجی

دو دانشگاه برای دانشجویان خارجی در ایتالیا وجود دارد که موسسات دولتی هستند و به صورت تخصصی در بخش تدریس و تحقیق برای پیشرفت زبان، ادبیات و فرهنگ ایتالیایی به دانشجویان خارجی کمک می کنند.

مدارس پیش دانشگاهی

تعداد شش مدرسه پیش دانشگاهی ایتالیایی با قوانین و مقررات خاص وجود دارند که به منظور مطالعات پیش از دوره کارشناسی ارشد و تحقیقات علمی دوره دکترا سازماندهی شده اند.

دانشگاههای مجازی

تعداد شش دانشگاه مجازی و غیر دولتی در ایتالیا فعالیت دارند که دارای سیستم آموزشی اینترنتی بوده و با مجوز و تحت نظارت دولت، برنامه های آموزش از راه دور را به دانشجویان ارایه می دهند.

پاسخی بگذارید