شرایط زندگی و تحصیل در ایتالیا

ویزای آبی و باز شدن درهای آلمان برای تحصیل و کار
1 می 2017
آغاز انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
1 می 2017
نمایش همه

شرایط زندگی و تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالی

ایتالیا، معروف به کشور چکمه‌ای شکل است که در جنوب اروپا قرار دارد. پایتخت این کشور شهر رم است. این کشور از شبه جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه یافته است و جزو گروه هشت به شمار می‌آید. واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱،۶ درصد مردم آن مسیحی هستند.
ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب و هوای معتدل فصلی دارد و آب و هوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد. دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود.

جغرافیا

کشور ایتالیا از نظر جغرافیایی به ۲۰ ناحیه تقسیم می‌شود که ۵ تا از آن‌ها دارای نوعی خودمختاری در وضع قوانین محلی می‌باشند. از سوی دیگر ایتالیا به ۱۱۰ استان و ۸٬۱۰۰ شهرداری تقسیم می‌شود. علاوه بر این در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۵ شهر ایتالیا به عنوان ابرشهر (متروپولیس) در نظر گرفته شدند که البته این تقسیمات جدید هنوز به مرحله رسمی و اجرایی نرسیده است.

گروه‌های قومی و نژادی

ایتالیایی‌ها. گروه‌های نژادی آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی اسلاوتبار در شمال و ایتالیایی آلبانیایی‌تبار و ایتالیایی یونانی‌ تبار نیز در جنوب هستند. در سال ۲۰۰۵ نزدیک به ٪۵٫۸ از جمعیت ایتالیا خارجی ها بوده‌اند. ۱۱٫۴٪ کودکانی که در سال ۲۰۰۷ در ایتالیا بدنیا آمده‌اند دست‌کم یکی از والدینشان خارجی بوده‌اند. در سال ۲۰۰۷ بیشترین مهاجرت‌ها به ایتالیا به ترتیب از اروپای شرقی(۵۲٫۰۲٪) شمال آفریقا (۱۶٫۱۷٪) آسیا (۱۶٫۰۸٪) و آمریکا لاتین (۸٫۵٪) بوده‌است.

زبان‌ها

عمده ایتالیایی‌ها رومی تبار هستند و زبان‌های رایج در ایتالیا هم تقریباً همگی شاخه‌هایی از زبان رومی بشمار می‌روند. با وجود اینکه زبان رسمی ایتالیا زبان ایتالیایی است اما زبان‌های پرگویش دیگری در این کشور وجود دارند که حالتی نیمه رسمی و گاه محلی دارند. بسیاری از این زبان‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند که شروع مرگ تدریجی این‌ زبان‌ها به دوره حکومت فاشیسم بر ایتالیا بازمی‌گردد. ایتالیایی زبان رسمی این کشور است که از سال ۱۸۶۱ تا کنون این مقام را دارد.

مخارج زندگی و تحصیل در ایتالیا

به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور ایتالیا به طرز قابل توجهی پایین است که علت آن وجود یارانه‌ای است که از سوی دولت این کشور به آموزش تخصیص داده شده است. همچنین شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان ایتالیایی و دانشجویان خارجی یکسان است و مزیت دیگر آنکه دانشجویان می‌توانند بر اساس میزان درآمد خانواده‌شان شهریه کمتری را بپردازند.

مخارج زندگی و تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان را می‌توان به شرح زیر تقسیم‌بندی نمود:

هزینه تحصیل

هزینه سالیانه تحصیل در مقاطع، دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف ایتالیا متغیر می‌باشد. اما میانگین شهریه سالیانه از ۶۰۰ تا حداکثر ۵۰۰۰ یورو در سال است. تنها برای رشته‌هایی نظیر MBA و مشابه آن ممکن است شهریه به ۵۰۰۰ یورو در سال برسد و میانگین شهریه پرداختی توسط دانشجویان در سال کمتر از ۲۰۰۰ یورو است که در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نظیر ترکیه و مالزی نیز ارزان‌تر است به علاوه امکان دریافت کمک هزینه‌های مختلف تا ۵۰۰۰ یورو در سال، به جز انواع بورسیه کامل تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری نیز وجود دارد.

هزینه خورد و خوراک

هزینه‌های زندگی قطعا با توجه به شرایط و سبک زندگی فردی دانشجویان مختلف متفاوت است. اما طبق تجربه عینی دانشجویان ایرانی که در حال حاضر در ایتالیا به سر می‌برند، ماهانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو برای پرداخت هزینه‌های مربوط به مواد غذایی کفایت می‌کند.

هزینه مسکن

هزینه اجاره یک آپارتمان دو خوابه در شهر های بزرگ بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو می‌باشد. البته عموما دانشجویان به صورت مشترک آپارتمان را اجاره می‌کنند. در این حالت هزینه‌ها از ۲۵۰ تا ۳۵۰ یورو در هر ماه به ازای هر دانشجو خواهد بود.

هزینه رفت و آمد

رفت و آمد در شهرهای ایتالیا معمولا بوسیله وسایل نقلیه عمومی کارآمد انجام می‌گیرد و هزینه آن برای دانشجویان، پس از دریافت کارت دانشجویی در مواردی تا یک سوم هزینه معمول آن خواهد شد. هزینه ایاب و ذهاب برای افراد غیر دانشجو از ۳۰ تا ۴۵ یورو در ماه متغیر می‌باشد. در ضمن این هزینه برای دانشجویان زیر ۲۵ سال می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد شامل تخفیف شود.

مدارک مهم برای پذیرش دانشگاهی از ایتالیا

مدرک کارشناسی ( دانشنامه ) برای پذیرش کارشناسی‌ ارشد، مدرک کارشناسی ارشد ( دانشنامه ) برای پذیرش دکترا

مدرک زبان انگلیسی (فقط در صورت اقدام برای تحصیل به زبان انگلیسی): نمره‌ ی مناسب در یکی از آزمون های TOEFL تافل یا IELTS آیلتس و یا آزمون های مرتبط

  • رزومه:(Resume & CV)
  • آزمون GMAT: برای رشته های مدیریت (Management)
  • توصیه نامه از اساتید ( Letter of Recommendation )
  • انگیزه نامه ( Statement of Purpose)
  • ریز نمرات تحصیلی ( Official Transcript )

نکته اول: در صورتی که در زمان ارسال مدارک همچنان مشغول به تحصیل هستید و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اید، اکثر دانشگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در زمان شروع تحصیل، مدرک دانشنامه از مقطع قبلی را به واحد ثبت نام دانشگاه ارائه نمایید. بنابراین فارغ‌التحصیل بودن در زمان ارسال مدارک ضروری نیست.

نکته دوم: دانشجویانی که مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه های خارج از ایران دریافت کرده اند، میبایست مدارک تحصیلی خود را برای تایید به سفارت ایتالیا در کشوری که از آن مدرک تحصیلی خود را اخذ نموده اند برده و ارزش تحصیلی (Dichiarazione di valore) بگیرند.

پاسخی بگذارید