بورسیه تحصیلی در ایرلند
1 می 2017
وب سایت مفید دانلود مقاله و کتاب
2 می 2017
نمایش همه

مراحل اخذ ویزای شنگن

منطقه شینگن کجاست؟

به نظر می رسد، دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در قاره اروپا را دارد، بهتر است درباره منطقه شنگن و اتحادیه اروپا اطلاعاتی داشته باشد تا در زمان زندگی در این قاره با مشکلی مواجه نشود.  Schengen، موافقت نامه‌ای است که به برداشته شدن مرز بین ۶ کشور اروپایی انجامید و امکان مسافرت بدون روادید بین این کشورها را فراهم کرد. این پیمان در سال ۱۹۸۵ بین پنج کشور اروپای غربی در روستای شنگن لوکزامبورگ به امضا رسید، و کشورهای دیگر به تدریج به این پیمان ملحق شدند. کشورهای اتحادیه اروپا را نباید با کشورهای محدوده شنگن اشتباه نمود. برای مثال نروژ و ایسلند بخشی از شنگن هستند اما جزو اتحادیه اروپا نیستند. یا مثلا انگلستان و ایرلند عضو اتحادیه اروپا هستند اما جزو محدوده شنگن نیستند. به همین دلیل ویزا (روادید) انگلستان و ایرلند جهت ورود به شنگن بی اعتبار است و ساکنین و اتباع انگلستان و ایرلند باید به هنگام ورود و خروج از کشورهای عضو شنگن مورد کنترل مرزی قرار بگیرند. یعنی اگر شما ویزای شنگن دریافت کرده باشید، حق سفر به انگلستان را ندارید اما می توانید به مدت ۹۰ روز در هر نقطه ای خارج از کشوری که ویزای شنگن دریافت کرده اید، سکونت و تردد داشته باشید.

ویزای شنگن Type C & Type D

در حال حاضر پیمان شنگن شامل ۲۶ کشور اروپایی است. انگلستان، ایرلند، رومانی، لتونی، بلاروس، قبرس ولز، از جمله کشورهای اروپایی هستند که به این معاهده ملحق نشده اند. یعنی با داشتن ویزای شنگن، حق ورود به این کشورهای اروپایی را ندارید. ویزای شنگن، نمونه های مختلفی دارد که دو تیپ C و D با تقاضای بیش تری از سوی متقاضیان رو به رو شده است. با داشتن ویزای شنگن نوع C، مجاز خواهید بود از زمان صدور ویزا، به مدت ماکزمیم ۹۰ روز در حوزه شنگن تردد کنید. این ویزا بیش از ۹۰ روز اعتبار ندارد. برای متقاضیانی که خواهان اقامت بیش از ۹۰ روز در یکی از کشورهای حوزه شنگن هستند، ویزای تیپ D صادر می شود. اما دارنده این ویزا می تواند هر شش ماه یکبار، تا ۹۰ روز در حوزه شنگن تردد کند. معمولا برای دانشجویان متقاضی تحصیل در کشورهای عضو شنگن، ویزای National D-Type صادر می شود. دارنده این ویزا موظف است ابتدا به کشوری که ویزا از آن جا صادر شده است، مسافرت کرده و سپس از ان جا در صورت نیاز به کشورهای دیگر حوزه شنگن سفر کند. اما برای ویزای نوع C، چنین الزامی وجود ندارد.

برای ویزای شنگن چه مدارکی نیاز داریم؟

  • گذرنامه معتبری که حداقل ۶ ماه تا پایان مدت آن اعتبار داشته باشد. اگر درخوات ویزای شنگن دانشجویی دارید، باید حداقل یکسال ویزای شمااعتبار داشته باشد.
  • دعوت نامه رسمی از دانشگاهی که پذیرفته شده اید.
  • مستنداتی که تأمین مخارج شما را در طی اقامت در اتحادیه اروپا تضمین کند. این مستندات می‌تواند از قبیل: پول نقد قابل تبدیل به ارز معتبر، چک مسافرتی، بلوک پول در حساب بانکی، کارت اعتباری یا بسیاری دیگر از مدارک که تضمین کند در شرایط سخت شما توان تأمین هزینه زندگی خود را با یکی از ارزهای معتبر بین‌المللی دارید.
  • ارائه مستندانی در مورد محل اقامت خود در کشور مقصد. این مدارک برای دانشجویانی که ثابت کنند کمک‌ هزینه (فاند) کافی در طول تحصیل خود دریافت می‌کنند لازم نیست.
  • دو قطعه عکس که شرایط و مشخصات ارائه‌شده توسط سفارتخانه کشور مقصد را دارا باشند.
  •     ارائه برنامه سفر
  • بیمه سفر و پزشکی که در طول مدت اقامت شما در ناحیه شینگن معتبر باشد.
  • رسید بانکی معتبر که ثابت کند شما هزینه‌های دریافت ویزا را پرداخت کرده‌اید.مبلغ را باید از سفارت خانه سوال کنید.
  • اگر دانشگاه شما، tuition free نیست و برای ادامه تحصیل باید هزینه پرداخت کنید، گواهی پرداخت هزینه های ترم اول را باید به سفارت تحویل بدهید.

شما باید حداقل یک ماه قبل از اقدام برای دریافت ویزای دانشجویی شینگن در کشوری ( خارج از ناحیه شینگن) که ویزای دانشجویی آن را در اختیار دارید اقامت داشته باشید. و شرط دوم هم آن است که شما تنها در زمان تحصیل در آن کشور می‌توانید ویزای دانشجویی شینگن دریافت کنید. اگر قصد دارید پس از اتمام تحصیل خود از کشورهای اتحادیه اروپا بازدید کنید باید از طریق سفارتخانه آن کشورها در کشور خودتان (و نه از طریق ویزای دانشجویی در کشوری که تحصیل می‌کنید)  اقدام کنید. علاقه مندان به تحصیل در کشورهای عضو شنگن، پس از دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و یا کالج در این کشورها، برای سفر به این کشور ها به روادید دانشجویی نیاز دارند. صدور روادید دانشجویی برای داوطلبان ایرانی از طریق سفارت خانه های اروپایی در تهران صورت می‌گیرد. اجازه اقامت در ابتدا به صورت موقت (غالبا سه ماهه) و با عنوان شرکت در دوره‌های زبان و یا ثبت‌نام در دانشگاه (در صورت داشتن مدرک زبان) صادر می‌شود.

پاسخی بگذارید