گام سه: مدارک مورد نیاز برای پذیرش
برای این که به عنوان یک متقاضی در دانشکاههای امریکا کاندید شوید باید یک سری مدارک برای ارزیابی توانایی شما به دانشگاه مقصد ارسال گردد. جمع بندی و ارائه تصویری مشترک از مدارکی که دانشگاههای مختلف برای دادن پذیرش میخواهند بسیار سخت است. اما در ادامه مروری بر مدارک مورد نیاز برای ارزیابی شما در زیر آورده شده است.
1 – انگیزه نامه یا Statement of purpose) SOP):
انگیزه نامه یکی از مهم ترین بخشهای فرم درخواست است که متقاضی را به کمیته ی پذیرش معرفی میکند. این متن همچنین خلاصه ای از مسیر شغلی کنونی متقاضی، علایق حرفه ای و اهداف وی در آینده ارائه میدهد. این بخش احتمالا سختترین بخش پرونده شما خواهد بود. در این قسمت شما تشریح خواهید کرد که چه کسی هستید، چه پیشینه علمی و کاری دارید، چرا علاقمندید که در این دانشگاه و رشته بخصوص ادامه تحصیل دهید، و دیدگاه و هدفتان درباره آینده بعد از تحصیل چیست. به بیان دیگر شما عملا میخواهید کمیته پذیرش را ترغیب و قانع کنید که شما را به خیلی از متقاضیان دیگر ترجیح بدهند. نوشته شما باید به روشنی توضیح دهد که برای چه رشتهای تقاضا می کنید، انگیزه شما چیست، چه چیزی میخواهید به دست بیاورید، و چگونه می توانید برای دانشگاه مقصد و محیط علمی آن مثمر ثمر باشید.
از جمله نکات مهم در انگیزه نامه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
نکته اول: انگیزه نامه باید طوری نوشته شود که خواننده پس از مطالعه آن بتواند پاسخ سوالاتی مثل دلایل ادامه تحصیل شما، ارتباط بین گذشته شما و موفقیت آینده در دوره مورد نظر، زمینههای تحقیقاتی مورد علاقه شما، دلایل انتخاب آن رشته و آن دانشگاه، و اهداف و برنامههای شما بعد از اتمام تحصیل را پیدا کرده باشد.
نکته دوم: کلی گویی نکنید. هر توصیفی باید با ارائه دلیل و مدرک باشد. مثلاً اینکه خود را دانشجوی خوب و موفقی بدانید، بدون ذکر اینکه چرا اینطور فکر میکنید و به این نتیجه رسیدید، میتواند انگیزه نامه شما را به یک انگیزه نامه بد تبدیل کند.
نکته سوم: کپی برداری نکنید
نکته چهارم: به نقاط ضعف رزومه خود اشاره نکنید و از آوردن دلیل و توجیه برای آنها خودداری کنید. کلاً جملههایی که بار منفی دارند را کنار بگذارید. بهتر است نقاط قوت خود را پررنگ تر نشان دهید البته در حدی که اغراق آمیز نباشد.
نکته پنجم: انگیزه نامه را با رزومه یکی نگیرید. نباید در انگیزه نامه همه سوابق و موفقیتهایتان را فهرست کنید. با این حال بسط دادن یک یا دو مورد خوب از بین آنها در انگیزه نامه لازم است.
نکته ششم: در انگیزه نامه به طور کوتاه به ابعاد غیر علمی شخصیت خود مثل علاقه به کار تیمی، دوستانه بودن، شیوه شما در رویارویی با مشکلات، احساس مسئولیت، وظیفه شناسی و غیره هم اشاره کنید، چون انگیزه نامه فرصتی است تا شما علاوه بر تواناییهای علمی ویژگیهای شخصیتی خود را هم نشان دهید.
نکته هفتم: یک ساختار پیشنهادی (و البته نه لزوما ضروری) برای انگیزه نامه به این شکل است که ابتدا به معرفی خودتان پرداخته و از گذشته خود، دلایل علاقهمندی به رشتهتان و سوابق و موفقیتهای دانشگاهی و شغلی میگویید، سپس اهداف تحصیلی و شغلی خود و دلایلتان برای ادامه تحصیل را مورد بحث قرار میدهید، و در آخر به دلایل انتخاب دانشگاه مورد نظرتان میپردازید. میتوانید به زمینههای تحقیقاتی مورد علاقهتان در بخش سوابق دانشگاهی بپردازید و یا بخشی جدا برای آن در نظر بگیرید.
2 – ریزنمرات Transcript
نسخه رسمی از ریزنمرات آخرین درجه تخصیلی لازم است. اگر اصل کارنامه به فارسی است می بایست ترجمه رسمی آن را هم ارائه نمایید. برای دانشجویانی که در سال آخر تحصیل هستند و یا کارنامه شان هنوز آزاد نشده برای مراحل مقدماتی پذیرش گرفتن احتمالا فرستادن نسخه غیر رسمی کارنامه که همراه با گواهی از رییس دانشکده یا آموزش که مبتنی بر صحت مندرجات کارنامه باشد کفایت میکند. و در صورت اخذ پذیرش میبایست ترجمه اصلی این مدارک ارائه گردد.
3 – رزومه
در صورتی که تمایل دارید با یکی از اساتید خارج از کشور برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و یا پسا دکتری مکاتبه کنید و یا برای یکی از فرصتهای تحصیل در خارج اپلای نمایید، قبل از هر چیز بایستی رزومه علمی مناسبی تهیه کرده باشید.
مواردی که میتوان برای تهیه یک رزومه خوب مدنظر داشت به شرح ذیل است:
اطلاعات شخصی
– از به كار بردن نام مستعار خودداري كنيد.
– از اطلاعات تماس دائمي استفاده كنيد.
– سعي كنيد آدرس ايميل شما حرفهاي باشد.
هدف يا خلاصه
– هدف شما، شمايي از برنامه ذهني شما براي رسيدن به نقطه خاصي را نمايان ميكند. هدف بايد نشانگر علاقه شما به پيشرفت و داشتن برنامه ريزي ميان مدت و بلند مدت براي احراز جايگاهي خاص است.
تحصيلات:
در رزومه تحصيلي، نوع و ميزان تحصيلات بايد پيش از ساير مهارتها درج شوند.
– ابتدا، آخرين مدرك تحصيلي بايد درج گردد.
– مدرك (كارشناسي، كارشناسي ارشد و …)، رشته، دانشگاه و سال فراغت از تحصيل بايد ذكر شوند.
– معدل بايد ذكر گردد.
مقالات و ساير موارد منتشر شده
– در اين بخش مقالات ژورنالي يا كنفرانسي، كتابهاي تاليف شده و ساير موارد منتشر شده ذكر ميگردند.
علايق علمي و تحقيقاتي
– بايد زمينهها و علايق تحقيقي و علمي در طول دوران تحصيل ذكر شوند.
– اين بند در مورد دانشجوياني كه مقاله ندارند از اهميت فراواني برخوردار است و ميتواند نشان دهنده توانايي آنها در انجام تحقيقات باشد.
سوابق كاري
سوابق كاري نيز بايد به صورتي ذكر گردند كه آخرين سابقه كاري، در ابتدا ذكر شود. مواردی که در این قسمت باید وارد شود به صورت زیر است:
– عنوان كاري و نام سازمان بايد ذكر گردد.
– تاريخ اشتغال به كار بايد ذكر شود.
جوايز و افتخارات
چنانچه در زمينه مسائل تحصيلي يا تحقيقي جوايز و يا لوحهای افتخار و … شدهايد،بايد در اين بخش ذكر گردند.
ساير موارد که در تهیه رزومه باید مدنظر قرار گیرد:
– نمرات زبان بايد ذكر گردند.
– مهارتهاي كامپيوتري و علمي بايد بر حسب اولويت بيان شوند.
– سرگرميها و علاقمنديها نيز مي توانند در پايان رزومه ذكر شوند.
– در بخش مراجع رزومه، ميتوانيد نام سه تن از اساتيد خود را به همراه عنوان و اطلاعات تماس (ترجيحا ايميل) ذكر كنيد.
ساير نكات تکمیلی در خصوص تهیه رزومه به شرح ذیل است:
نکته 1: متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید،. در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.
نکته 2: اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید. به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آنها در بررسی اجمالی اندازه قلمها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید.
نکته 3: هرگز از ضمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید.
نکته 4: هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب، وضعیت ازدواج، مال و ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید. همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.
نکته 5: دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد تواناییها، همیشه خطری جدی است که به خود شما باز میگردد.
نکته 6: رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر شما باشد.سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید. اگر اولین رزومه تان را شخصاً بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.
نکته 7: تمام نکات منفی و با بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر تواناییها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود.
برای تهیه یک رزومه حرفه ای کارشناسان پلاس ویزا توصیه می کنند که از نرم افزاز ResumeMaker Professional استفاده کنند. این نرم افزار ابزاری قدرتمند برای ساختن رزومه کاری و بهترین و ساده ترین راه برای رسیدن به فرصت تحصلیلی دلخواه می باشد. برای دانلود این نرم افزاز به وب سایت زیر مراجعه نمایید.
پرداخت هزینه پذیرش
هزینه پذیرش یا اپلیکشن فی یعنی هزینه ثبت نام اولیه، که باید به حساب دانشگاه واریز کنید تا دانشگاه حاضر شود مدارک ارسالی شما را به عنوان کاندید برای ادامه تحصیلی در دانشگاه قبول و مورد ارزیابی قرار دهد. برای پرداخت این هزینه، ابتدا باید وارد اکانت ساخته شود توسط متقاضی شد و ثبت با ورود به بخش پرداخت، هزینه اپلیکشین که بسته به دانشگاه میتواند متفاوت باشد پرداخت کرد. باید توجه داشته که این هزینه تنها توسط کارتهای اعتباری بین المللی قابل پرداخت است. برای پرداخت این هزینه متقاضی میتوان از خدمات شرکت ما استفاده نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر به خدمت پرداخت اپلیکیشن فی مراجعه نمایید.