مطالبات دانشجویان در سال 95 – اعتراض به پولی شدن آموزش
5 آوریل 2017
تحصیل در کره جنوبی پلاس ویزا
پذیرش دانشجو در دوره مشترک دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه کایست کره جنوبی
9 آوریل 2017
نمایش همه

درآمدزایی از ثبت اختراعات خارجی توسعه می‌یابد

اختراع

مدیر کانون پتنت (patent) معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همزمان با فرارسیدن سال جدید از ترتیب رویدادهای سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد تا کمکی به مسیر درآمدزایی از ثبت اختراعات خارجی باشد.

به گزارش ایسنا، مهدی ضیغمی درباره فعالیت‌های این کانون در سال گذشته اظهار کرد: سالی که گذشت، تمرکز فعالیت‌های کانون بیشتر بر توسعه دفاتر مالکیت فکری در دانشگاه‌ها بود تا از این طریق افراد بیشتری با فعالیت‌های کانون آشنا شوند و به نوعی ترویج و فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه انجام شود. بعد از آشنایی دانشگاه‌ها با فعالیت‌های کانون درخواست حمایت آنها در این زمینه به کانون ارسال شد، بنابراین دفاتر همکار کانون پتنت در دانشگاه‌ها تشکیل شد.

وی ادامه داد: این دفاتر در دانشگاه‌ها خدمات مختلفی همچون بحث آموزشی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی این حوزه را دارند، همچنین تسهیل ثبت اختراع اساتید و ترویج تولید پتنت و افزایش تعداد آن در دانشگاه‌ها از خدمات دیگری است که این دفاتر ارائه می‌دهند.

مدیر کانون پتنت با بیان اینکه در سال گذشته 44 دانشگاه و مرکز پژوهشی این دفاتر را ایجاد یا تقویت کردند، گفت: در گام بعد کانون پتنت به منظور رشد هر چه بیشتر ثبت اختراع (پتنت) در کشور بخش پذیرش پرونده و بررسی همکاری با وکلای خارجی را ایجاد کرد و در کنار آن نیز برای تقویت کانون دوره‌های تخصصی جستجوی مالکیت فکری را برگزار کرد، همچنین همزمان با این دوره‌ها کارگاه تخصصی جستجو و آشنایی با مالکیت فکری نیز برگزار شد.

ضیغمی همچنین ابراز کرد: سالی که گذشت، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه ثبت اختراع بودیم؛ به گونه‌ای که شاهد رشد دو برابری ثبت اختراعات خارجی ایران بودیم، بنابراین امیدوارم در ادامه این حرکت در سال جدید نیز شاهد رشد و ارتقای بیشتر این حوزه باشیم و فعالیت‌های کانون با شتاب بیشتری پیگیری شود.

وی همچنین درباره برنامه‌های سال جاری کانون پتنت عنوان کرد: همچنان که برنامه‌های سال گذشته در کانون پیگیری می‌شود، قصد تشکیل کمیته‌های تخصصی در کانون را داریم تا به دانشگاه‌ها خدمات کاملی را ارائه دهند و از این طریق به توسعه و حرکت افزایش تولید پتنت در کشور کمک کنیم تا ظرفیت بالقوه‌ای که در کشور در حوزه پتنت وجود دارد، بالفعل شود.

مهدی ضیغمی همچنین عنوان کرد: در سال جدید بیشترین تمرکز کانون کمک به شرکت‌هایی است که بخواهند در بازارهای هدف و ادارات ثبت اختراع مختلف همچون چین، کره و اروپا اختراع خود را ثبت کنند، از سوی دیگر رویدادهای سرمایه‌گذاری خارجی را ترتیب خواهیم داد تا کمکی به مسیر درآمدزایی از ثبت اختراعات خارجی باشد. یکی از موثرترین فاکتورهای رشد مالکیت فکری در کشور توجه دانشگاه‌ها به دفاتر تجاری سازی، tto یا otl ها است تا همیشه گروهی در دانشگاه ضمن حفاظت از دارایی‌های فکری اساتید، دانشجویان و دانشگاه مسیر تجاری شدن آنها را نیز تسهیل کنند؛ البته شرکت‌های دانش‌بنیان باید بیشتر از دانشگاه‌ها از این زیرساخت استفاده کنند.

پاسخی بگذارید