ویزای آبی و باز شدن درهای آلمان برای تحصیل و کار

تحصیل در ایتالیا
30 آوریل 2017
شرایط زندگی و تحصیل در ایتالیا
1 می 2017
نمایش همه

ویزای آبی و باز شدن درهای آلمان برای تحصیل و کار

برای جوانان غیر اروپایی آلمان مکانی محبوب برای کار و تحصیل است. در حال حاضر بیش از ۲۴۵ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های این کشور مشغول تحصیل هستند که حدود ۱۰۰ هزار تن از آنان از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‌آیند. تا الان بسیاری از آنان پس از پایان تحصیل به دلیل تشریفات اداری پیچیده درآلمان در مورد اجازه کار و اقامت، این کشور را ترک می‌کردند.

با “کارت آبی” همه چیز آسان‌تر می‌شود. هر کسی که مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های آلمانی یا دانشگاه‌های خارجی مورد تایید آلمان و شغلی با درآمد متوسط سالانه ۴۴۸۰۰ یورو داشته باشد می‌تواند تا ۴ سال در آلمان بماند. در مورد مهندسان و دانشمندان علوم طبیعی حتی درآمد کمتری نیز کفایت می‌کند چون آلمان به این افراد به شدت نیاز دارد.

تمایل جهانی برای داشتن آینده‌ای در آلمان

این مورد به‌هیچ‌وجه تنها منوط به تحصیل‌کردگانی که علاقه‌مند به کار در آلمان هستند نمی‌شود بلکه دانشجویانی که مدرک کارشناسی خود را در خارج از آلمان دریافت کرده‌اند و تمایل به ادامه تحصیل در آلمان دارند را نیز شامل می‌شود. بنا به گفته‌های گروتوس برای این دانشجویان اهمیت ویژه‌ای دارد که بدانند پس از پایان تحصیل می‌توانند در آلمان بمانند تا به این ترتیب بتوانند برای آینده‌شان چشم‌اندازهای بلند‌مدت ترسیم کنند.

تشریفات اداری کمتر با کارت آبی

قانون جدید این امکان را به آن‌ها می‌دهد که در طول تحصیل کار کنند. زیرا اغلب برای دانشجویان خارجی تأمین هزینه‌های اقامتشان در آلمان امری دشوار است. در آینده دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قادر خواهند بود به جای ۹۰ روز ۱۲۰ روز در سال به صورت تمام وقت بدون اجازه کار کنند. علاوه بر آن فعالیت‌های جانبی به عنوان دستیار علمی در دانشگاه نیز مجاز است.

“تغییر روحیه‌ی آلمانی‌ها” عامل جذب مهاجران متخصص

کسی که قصد دارد پس از پایان تحصیل در آلمان بماند دیگر مجبور نیست که ظرف یک سال کاری واجد شرایط خودش بیابد. او برای این منظور ۱۸ ماه فرصت دارد و در ضمن می‌تواند برای امرار معاش در این مدت به صورت نامحدود کار کند. دارندگان “کارت آبی” می توانند حتی پس از ۲ تا ۳ سال اجازه اقامت دائم کسب کنند. « دیگر نباید فرآیندهای اداری پردردسر برای بررسی اینکه آیا در میان شهروندان اتحادیه اروپا کسی قادر به انجام کار است صورت پذیرد.» زیرا این افراد تا حالا نسبت به شهروندان خارج از اتحادیه اروپا برای احراز کار اولویت داشتند.

درهایی گشوده به روی جهانیان

“کارت آبی” بر اساس الگوی ویزای مشهور مهاجرت آمریکا “کارت سبز” ایجاد شده است. اینکه تعداد نیروهای متخصص خارجی که در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در سال بر‌آورد می‌شود با “کارت آبی” افزایش چشمگیری یابد. برای رفع کمبود نیروهای متخصص در بلندمدت باید هنوز تدابیر دیگری اتخاذ شود. «از طریق “کارت آبی” حتما آلمان جذاب‌تر خواهد شد اما از جانب سیاست‌مداران نیز باید اقداماتی صورت گیرد که به وضوح نشان دهد که آلمان درهای خود را روی جهانیان گشوده است و ما علاقه‌مند به همزیستی و همکاری با انسان‌هایی با پیشینه‌های مختلف هستیم.»

پاسخی بگذارید